vege boršč

Vege boršč

Jestli jste si dali na nový rok předsevzetí, že zkusíte omezit konzumaci masa, tak ať je právě boršč jídlem, které se naučíte bez masa připravovat. Skvělost tohoto jídla tkví totiž především v samotné kombinaci řepy a kyselého zelí.

Cca 4 -5 porcí

Potřebujeme:

  • jedna malá řepa
  • 2 mrkve
  • čtvrtka malého celeru
  • 1 větší brambora
  • půl sklenice cizrny
  • půl sklenice kysaného zelí
  • jedna cibule
  • malý rajský protlak nebo drcená rajčata v plechovce
  • kousek másla
  • tři kuličky nového koření
  • tři kusy bobkového listu
  • polévkové koření
  • mletý pepř
  • sůl, cukr

1. Pokrájenou kořenovou zeleninu, brambory a cibuli si osmahneme na másle.

2. Zalijeme vodou, přidáme rajský protlak a veškeré koření. Můžeme použít i rajčata v plechovce, v tom případě pak ale přidejte dostatek cukru. V létě je nejlepší šoupnout do polévky rajčata čerstvá.

3. Když je zelenina měkká, přihodíme zelí. Aby nám nechyběli v polévce bílkoviny, nahrazuji si je alespoň částečně cizrnou, kterou já osobně miluju, ale ne každý je favorit této luštěniny, tak dejte kdyžtak fazole, nebo úplně vynechte.

4. Polévku ochutnáme a vyladíme chuť. Nebojte se srazit kyselost trochou cukru, nešetřete pepřem.

5. Do talíře pak můžeme přidat lžíci zakysané smetany.

Dobrou chuť :).

Podělte se v komentáři, jak děláte doma boršč vy 🙂?


Cizrna

Tuto luštěnina je lidem známá už více než sedm tisíc let. U nás se těší oblibě zejména v posledních letech, nejvíce v podobě hummusu, který se vyrábí z cizrny a sezamové (tahini) pasty. Zajímavostí je, že právě slovo hummus neznamená nic jiného než pouze právě cizrna.
Samotná luštěnina má příjemnou oříškovou chuť, v kuchyni se těší širokého využití. Dá se vařit podobně jako hrách, anebo se dá koupit už hotová ve sklenici nebo plechovce.
Cizrna je také velmi prospěšná zdraví. Ve srovnání s ostatními luštěninami totiž obsahuje větší množství esenciálních aminokyselin, jako je lysin, isoleucin nebo tryptofan. Kromě toho se v cizrně také nacházejí prospěšné nenasycené mastné kyseliny, konkrétně kyselina olejová a kyselina linolová. Z vitamínů se tato luštěnina může pochlubit vitamínem B1, B2, B3, B9 a beta-karotenem. A také se nesmí zapomínat na důležité minerály, jako je vápník, hořčík, fosfor, draslík a zinek.

cizrna

 

Červená řepa

Kdybych měla dopodrobna vychválit tuto potravinu, nejspíš by to vydalo na celou knihu. O řepě se jen tak neříká, že je zdravá, ona skutečně je královnou mezi českými druhy zeleniny. Její přehnané prosazování ve školkových a školních jídelnách bohužel způsobilo, že spousta lidí jen slyší slovo „řepa“ a už se v nich zvedá vlna odporu, což je obrovská škoda, jelikož když se řepa dobře připraví, můžete se těšit na skutečný gurmánský zážitek. Stačí jenom řepu pohlídat, aby se nerozvařila na kaši, ale zůstala na skus.
Kdybych měla zmínit alespoň ty nejdůležitější látky a prvky, které v ní najdeme, jedná se o vitamíny B a C, provitamín karoten, vápník, hořčík, draslík, sodík, křemík, železo, selen, zinek, kyselinu listovou, antioxidanty betain a betacyanin a cenné stopové prvky cesium a rubidium.
Řepa má silné detoxikační účinky, působí jako prevence proti rakovině, zlepšuje činnost mozku, má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a zpomaluje projevy stárnutí. Snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Zvyšuje celkovou imunitu, je vhodná při problémech s houbovými, plísňovými a kvasinkovými nemocemi. Pozitivně působí na nervový systém a vyživuje nervy. Reguluje hladinu cukru v krvi. Tato červená královna má dokonce i antimalarické a antirevmatické účinky, vliv na zlepšení umí ovlivnit a zlepšit průběh alergií a pochlubit se může i svými pozitivními účinky na zrak.


Všechna výše uvedená tvrzení nebyla hodnocena Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí ani jinou institucí. Údaje slouží pouze pro zajímavost. Účinky jednotlivých potravin mají šanci se projevit až při dlouhodobém pravidelném užívání. Účelem těchto údajů není diagnostikovat, léčit, nebo předcházet žádné nemoci.
Jsem nadšenec do zdravého životního stylu a průkopník smoothie bowls. Zdravě myslet, zdravě jíst, hýbat se, plnit si své sny, meditovat, smát se a žít teď... to je můj Barevný život, tak ho pojďte žít se mnou. Více o mně se dozvíte zde >> Napsat mi můžete na eva@evinaholikova.cz nebo na facebooku >>
Komentáře