Polévka s kadeřávkem

Kadeřávek je skvělá věc, je to jedna z mála plodin, která se dá sklízet na zahradě od podzimu až do jara, i pod sněhem. Jestliže nemáte zahradu, dá se už dnes kadeřávek v zimních měsících sehnat v každém lepším supermarketu.  I když možná kadeřávek připomíná trochu kapustu, jeho chuť je nezaměnitelná a v polévkách prostě chutná skvěle.

Potřebujeme:

  • čtyři listy kadeřávku
  • dvě menší brambory
  • 1 cibule
  • 1 větší mrkev
  • 5 stroužků česneku
  • sůl, pepř
  • kousek másla
  • mražená kukuřice

1. Cibuli nakrájíme na hrubé kusy, čtyři stroužky česneku na plátky, mrkev na kolečka a vše osmahneme na másle.

2. Zalijeme vodou a přidáme na malé kousky nakrájené brambory.

3. Když jsou brambory téměř měkké, přidáme pokrájený kadeřávek.

4. Hlídej si kadeřávek, aby změknul, ale neztratil svou jasně zelenou barvu. Trvá to jen pár minut. A pak už můžeš přihodit mraženou kukuřici a polévku dochutit. Na závěr vymáčkni ještě jeden stroužek česneku.

Už jsi zkoušela vařit něco z kadeřávku? Poděl se o své zkušenosti v komentáři 🙂.


Kadeřávek

Kadeřávek má nutriční charakteristiku podobnou hlávkové kapustě, obsahuje však podstatně více draslíku, flavonoidů (až 130 mg.kg-1) a chlorofylu. Je zde mnoho luteinu, který je poměrně stálý, i po uvaření ho zůstává více než 160 mg.kg-1. Má vysokou antioxidační účinnost.

Kadeřávek jako všechna košťálová zelenina obsahuje isothiocyanáty – látky, které působí proti enzymům vedoucím ke vzniku nádorových buněk a mohou přispět k prevenci rakoviny. Dusičnany a dusitany obsažené v košťálové zelenině mohou pomoci osobám po infarktu k rychlejšímu zotavení, tyto sloučeniny totiž omezují rozsah a míru poškození srdce. Obsahuje dále velké množství látek, které chrání buněčnou DNA před poškozením. Košťálová zelenina je všeobecně bohatá na vlákniny, minerální látky (fosfor, vápník a draslík) a vitaminy skupiny B, C, provitamin A a kyselinu listovou.

Tato neprávem opomíjená zelenina si zaslouží mnohem větší pozornost. Z křehkých listů lze připravovat nejenom polévky, ale také třeba pyré nebo je podávat vařené jako přílohu. Kadeřávek lze přidávat do salátů i syrový nebo ho používat na zdobení jídel.

Já si vždycky utrhnu dva až tři lístky, dám je do sklenice s vodou a takto celé – kadeřávek i se sklenicí dám do lednice. Pak nemusím pořád chodit na zahradu, když chci kousek zeleného, ale uvařím oběd, jdu do lednice, utrhnu kousek kadeřávku, nasekám a nasypu třeba na brambory na talíři. Že mám tenhle luxus, po ruce stále něco zeleného na talíř, i třeba v lednu, mě moc baví.

Jsem nadšenec do zdravého životního stylu a průkopník smoothie bowls. Zdravě myslet, zdravě jíst, hýbat se, plnit si své sny, meditovat, smát se a žít teď... to je můj Barevný život, tak ho pojďte žít se mnou. Více o mně se dozvíte zde >> Napsat mi můžete na eva@evinaholikova.cz nebo na facebooku >>
Komentáře