Jak zhubnout a už nikdy nepřibrat

„Od zítřka začnu! Když ta vanilková zmrzlina je tak dobrá! Tak ještě dnes si to užiji, ale od zítřka už fakt začínám! S kámošema na pivo? Cože, on jde i Pepa? Tak to musím jít, to je jasný, dieta počká!“
Poznáváš se? Taky patříš mezi ty věčné dietáře, kteří startují v jakési osudné pondělí? I já jsem taková byla. Stála jsem na startu mnohokrát. Znovu a znovu, ale cílová rovinka v nedohlednu.
Úkol zhubnout se možná někdy tváří stejně nesplnitelně jako snaha přeprat dinosaura. Skutečnost tě ale možná překvapí, zas tak těžké to není.

Jak shodit nadbytečná kila?

Zabralo mi skoro 20 let přijít na to, v čem tkví to kouzlo. A teď to tajemství odhalím i tobě. Teď hned. Nemusíš čekat tak dlouho.

Možná tě čeká poněkud špatná zpráva, ale je na čase otevřít oči. Připraven? Tak tady to je: Žádná dieta ti nepomůže. Žádný zázračný přípravek pro tebe taky nemám. Ani stahovací pás či čarovný posilovací stroj z dílny Harryho Pottera. Nejde o to zatnout zuby na pár měsíců a pak se zase pohodlně usadit do svého oblíbeného křesla před televizi.

Chtěl bys opravdu zhubnout natrvalo, mít se rád, cítit se dobře a být spokojen nejen se svou postavou, ale i v životě, to vše s bonusem pevného zdraví? Pak vykroč na stanici směr Úplně nový život.

Nasedni do vlaku a jeď jen jednu zastávku. A další den další. A další. Den ode dne, krůček po krůčku se posouvej dál a každým dnem tak budeš lepší než včera. Svůj život postupně nenásilně změníš, až jednoho dne dojedeš do stanice Zdravý a šťastný život.

Kdybys dojel tím vlakem rovnou na konečnou, lekl bys se, kde to jsi, a bleskově bys nasedl do prvního rychlíku, který tě čutne zpět. Ale když budeš na sobě poctivě makat a popojíždět vlakem pomalu, bude se z tebe stávat nový člověk postupně. A když se ti naskytne možnost nasednout do zpátečního vlaku, už se nebudeš chtít vrátit do stanice Staré já, protože to nové já budeš milovat.

Jak to vypadá v praxi?

Základem je NEpřekopat celý svůj životní rytmus ze dne na den. To nevydrží nikdo déle než pár dní.

Lidský mozek je nastaven na zachování pohodlí a bezpečí, čím více ho šokuješ, tím víc bude bojovat proti tobě. Rozhodneš se, že od pondělí už budeš jíst jenom zdravě a tvůj kámoš mozek ti začne našeptávat: „A to už si jako nikdy nedám čokoládu? A to už nebudeme chodit s klukama na pivo? A to půjdeš jako běhat? Zbláznil ses? Vždyť si přivodíš ještě infarkt! Víš, kolik je úrazů? A já nechci pořád hladovět. To není zdravý. Ublížíš si.“

Tvůj lišácký mozek udělá cokoliv, aby tě přesvědčil vrátit se do starých bezpečných kolejí! A jako doprovod ti k tomu pošle ty nejstrašnější pocity, že budeš chtít radši proskočit zdí, než bys zažil ještě jeden další podobný den plný trápení.

Zaváděj změny postupně

Proto je potřeba zavádět změny postupně. Klidně pro začátek změň jen pitný režim. Nic víc. Budeš stále jíst, co chceš, kdy chceš. Jen místo sladkých limonád, kalorického piva a dehydrující kávy budeš pít obyčejnou čistou vodu. Dej si nějaký cíl na den, třeba že každý den se promáčíš 1,5 litrem vody, to úplně stačí. A na tom pracuj. Můžeš si zapisovat denně do kalendáře, kolik vody se ti podařilo ve skutečnosti do sebe vpravit.

Nebo si stáhni nějakou chytrou aplikaci, která ti pomůže si vypité množství počítat, případně dnes už umí některé aplikace i upozorňovat na to, že právě je čas dát si další skleničku… ano, stále se bavíme o vodě :).

Každý den, kdy splníš svoje předsevzetí, si užij ten pocit, že jseš dobrej! Zvládl jsi to. Buď na sebe pyšný! A že jsi snědli k tomu pytlík brambůrků a večer se naládovali pizzou? Nevadí! Ještě minulý týden jsi bouchal to samé, ale zalil jsi to litrem coly. Takže pořád jsi dnes lepší než včera.

Ale čistá voda mi nechutná!

Zkus si do sklenice s vodou kápnout citrón, vykoupat v ní jahodu nebo kus pomeranče. A když není zbytí, kapka ovocného sirupu, který my Češi máme tak zažitý a máme ho tak rádi, však ta ti taky neublíží. Klidně si dej „šťávu“. Když si do vody opravdu jen trochu kápneš, můžeš si i takovouto lehce oslazenou vodu počítat s klidným svědomím do svého pitného režimu. Bonusem pravidelného pití vody jen z kohoutku je pak navíc hřejivý pocit z faktu, že snižuješ produkci plastového odpadu!

Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se vyhraje

Stejnou magií, jakou jsi použil pro přivedení pravidelného pití vody do svého života, pak vyvoláš další duchy z krabičky jménem Zdravý život. Dalším duchem mohou být třeba zdravé snídaně. Hledej a objevuj pro sebe ty pravé, které ti budou chutnat. Vločková kaše, proteinový mug cake, smoothie miska nebo vejce a zelenina? Inspirovat se můžeš v mých receptech zde na blogu nebo na mém Facebooku.

Jakmile se zdravé snídání stane tvojí zaběhlou rutinou, něco, nad čím už nemusíš přemýšlet, vyvoláš dalšího ducha, například každodenní krátké procházky. I patnáct minut chůze každý den ti v dlouhodobém horizontu obrovsky změní život.

A tak pokračuj dál a dál, dokud nejsi se svým životem plně spokojen. A mysli na to, že nejdůležitější je to, co děláš každý den!

To bude ale trvat strašně dlouho!

No, ano. Jak jsem naznačila na začátku tohoto článku, nikdo se nestane Twiggy přes noc. Však ta tvá kila, která s sebou všude vláčíš, jsi taky nenabral za týden, ne?

Říká se, že když kuřák přestane čmoudit, trvá pak stejně dlouho, jako trvala jeho kuřácká éra, než se jeho plíce dostanou do stejného stavu, než začal kouřit. A teď si spočítej, kolik let jsi nabíral to, co se snažíš teď shodit. Ne, nelekej se. Naštěstí v tomto případě to neplatí, že budeš čekat stejně dlouho, než to zase shodíš.

Můžeš se ke své vysněné postavě dostat daleko dřív. V tomto případě může být nespravedlnost i krásná. A tak buď vděčný, že to můžeš dokázat za kratší čas, a nečekej zázraky na počkání.

OK, to dám. A co dál?

Základem je nežrat a hýbat se, ale to už asi víš, že? Jez menší porce. Měj trochu hlad, ale neumírej hlady. Zkoušej zavádět do svého jídelníčku nové potraviny. Víš, že doma připravená vločková kaše je úplně něco jiného než ta nevzhledná hmota, co nám servírovali ve školce? Víš, jak chutná pohanka? A už jsi ochutnal někdy polentu, mrkvový krém nebo květákové placky? Zkoušej, objevuj, vymýšlej, bav se. Hlavně ať je tvůj jídelníček pestrý, plný zeleniny a ovoce.

Odměnou za dodržování vyváženého zdravého jídelníčku ti bude zmizení chutě na „prasárny“.

Co se týká pohybu, nemusíš se hned strhat v posilovně nebo začít běhat Maraton. Stačí chodit na procházky, skákat přes švihadlo, tancovat, cvičit doma jógu podle videí na Youtube nebo třeba jezdit na koních. Pohyb není jenom posilovna, vyber si ten pravý pro tebe. Číslo jedna je, že tě musí bavit. Jestli ti pomůže zhubnout, nebo ne, to už se uvidí, ale jakýkoliv pohyb je přínosem pro tvé zdraví. A když ti bude dělat ještě dobře na duši, tak máš vyhráno. O to jde přece především. Chceme žít, bavit se, být zdraví a šťastní 🙂 ! 

A ještě jedna rada na závěr

Zapracuj na způsobu svého myšlení. Někdo tvrdí, že úspěch ti zaručí ze 70% strava a z 30% pohyb. Někdo uvádí přesně opačný údaj. Někdo by se s tebou hádal, že je to pěkně „fifty fifty“. Já tvrdím, pokud opravdu chceš zhubnout, musíš zapracovat nejenom na svém jídelníčku a na svém tréninkovém plánu, ale především na své duši. Je to souboj sám se sebou.

Nauč se přeprat svého našeptávače. Neposlouchej svůj chytrý mozek, který ti bude jen tvrdit, že něco nejde. Pelášej tím svým vlakem vpřed, neohlížej se a jdi si za svým cílem stůj co stůj. Nauč se pracovat se svými pocity, nepoddávej se jim. Jsou to jen momentální rozpoložení, která za okamžik přejdou.

„Teď mám chuť na pizzu, ale když kolem té pizzerie jenom projedu a budu pokračovat domů, už si pak na ni ani nevzpomenu a budu mít dobrý pocit, že jsem vydržel! A tenhle pocit já chci. Ne, ten pocit, že teď je mi fajn, když jim pizzu, ale pak se budu cítit mizerně, že jsem selhal. Chci se vzdát toho chvilkového příjemného pocitu, kdy jím tu pizzu, a odměnou mi pak bude lepší blažený pocit, že jsem dobrej!“

Zapracuj na své disciplíně, na své vůli, na sebelásce a sebevědomí, na ochotě žít a milovat svůj život. Ano, na tom všem záleží. A jen tak se můžeš zbavit mantry „Začnu v pondělí“!

 

Snažíš se taky zhubnout? Pomohl ti tento článek? Hodláš změnit svůj život? Anebo tě nic nepřesvědčí, protože… proč? Máš nějaký problém, s který bys chtěl pomoct vyřešit? Napiš mi. 

 

 

Jsem nadšenec do zdravého životního stylu a průkopník smoothie bowls. Zdravě myslet, zdravě jíst, hýbat se, plnit si své sny, meditovat, smát se a žít teď... to je můj Barevný život, tak ho pojďte žít se mnou. Více o mně se dozvíte zde >> Napsat mi můžete na eva@evinaholikova.cz nebo na facebooku >>
Komentáře