Fenyklový salát

V zimních měsících se na pultech supermarketů často setkáváme s japonským ovocem kaki a s fenyklem, nedoceněnou, málo používanou zeleninou, která je přitom tak zdravá. Tak si pojďme z těchto dvou zimních hvězd připravit tento skvělý salát.

Potřebujeme:

  • půl fenyklu
  • jedno kaki
  • hrst rukoly
  • chery rajčátka
  • 2 lžíce jablečného octa
  • 2 lžíce kokosového cukru
  • aceto balsamico
  • himalájská sůl

1. Fenykl nakrájíme na plátky a ponoříme do vody ochucené jablečným octem a kokosovým cukrem. Necháme alespoň 30 minut odstát.

2. Kaki nakrájíme na plátky. Vrstvíme přes sebe na talíř vždy plátek kaki a plátek vykoupaného fenyklu. Talíř dozdobíme rukolou a cherry rajčátky.

3. Zakápneme balsamicem a trochou soli.

Dobrou chuť!


Kaki

Kaki (někdy také tomel nebo churma) je plod ovocného stromu tomelu japonského. Ještě před pár lety u nás toto ovoce znalo jen pár lidí a dnes je v obchodech běžnou součástí úseků ovoce a zeleniny.

Vždy vybírejte krásně oranžové plody, které jsou na omak měkčí. Nažloutlá místa slupky značí nezralost. Správně by se mělo kaki nechat ještě několik dní až týdnů doma dozrát, aby bylo plně zralé, podobně jako kiwi. Ale zatímco sladkou chuť kiwi miluju, já osobně mám radši kaki, když je ještě tvrdší. Kaki obsahuje mnoho vitamínu A a C, draslíku, fosforu, hořčíku, mědi, vápníku, železa a manganu. Je bohatým zdrojem antioxidantů a aminokyselin.

Kaki je ten správný zimní nakopávač, jelikož posiluje imunitní systém, potlačuje únavu, zlepšuje kvalitu spánku a pomáhá zklidnit nervový systém. Působí jako prevence proti řadě závažných chorob (např. proti rakovině, kardiovaskulárním onemocněním, ateroskleróze i ledvinovým a močovým kamenům). Napomáhá ke správné funkci trávicího systému, chrání střeva před působením škodlivin a podporuje vyprazdňování. Příznivě působí i na kvalitu pleti a vlasů.

Určitě vás také potěší, že je ideálním ovocem při hubnutí. Zrychluje totiž metabolismus a obsahuje látky podporující rozkládání tuků. Díky tomu, že je přirozeně dostatečně sladké, pomáhá udržovat hladinu cukru v krvi, což znamená, že po něm máme menší chuť na sladké.

Fenykl

Fenykl, u nás stále ještě málo známá a používaná zelenina má specifickou, mírně nasládlou kořenitou chuť, která je dána vysokým podílem éterických olejů.

Fenykl je důležitým zdrojem vlákniny, vitaminu C, kyseliny listové a draslíku. Vysoký podíl vlákniny pomáhá řešit potíže trávicího traktu, váže toxiny a tukové látky ve střevech, snižuje hladinu cholesterolu a krevních tuků.

Vysoký obsah draslíku podporuje hospodaření s vodou a funkci buněk, vitamin C podporuje imunitní systém a mentální svěžest. Kyselina listová je účinným prostředkem na posílení nervů a podporu dobré nálady. Fenykl také obsahuje 12 důležitých stopových prvků a 14 aminokyselin v ideálním složení.

Himalájská sůl

Přehnané solení způsobuje zvyšování krevního tlaku, je dobré používat mořskou nebo himálajskou sůl, nikoli kuchyňskou. Běžně dostupnou kuchyňskou sůl vyrobili chemici v laboratoři. Himalájská růžová sůl je nejčistší forma přírodní soli, jakou lidstvo zná. Vznikla totiž v době, kdy ještě neexistovalo průmyslové znečištění způsobené lidskou civilizací.

Běžná kuchyňská sůl je pro lidský organismus toxická, agresivní a následně škodlivá, jelikož se s ní tělo velice těžce vyrovnává. Následky konzumace této soli mohou být různé, ale nejčastěji se vyskytují edémy, celulitida, artróza, artritida, dna a v neposlední řadě také tvorba ledvinových a žlučníkových kamenů. Kuchyňská sůl zadržuje vodu v těle.

Růžová himalájská sůl se snadno vstřebává, a pokud jde o přebytky, tělo je schopno je bez problémů a vedlejších účinků vyloučit. Himalásjká sůl obsahuje navíc ještě přes 80 zdraví prospěšných látek (vápník, draslík, hořčík, jód, zinek, železo…). Přispívá k regulaci krevního tlaku a zvýšené hladiny cukru v krvi a NEzadržuje vodu v těle. Obsažené minerály pomáhají předcházet svalovým křečím a zároveň podporují činnost nervové soustavy a podporuje zdravý spánek. A mnoho dalšího…


Všechna výše uvedená tvrzení nebyla hodnocena Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí ani jinou institucí. Údaje slouží pouze pro zajímavost. Účinky jednotlivých potravin mají šanci se projevit až při dlouhodobém pravidelném užívání. Účelem těchto údajů není diagnostikovat, léčit, nebo předcházet žádné nemoci.
Jsem nadšenec do zdravého životního stylu a průkopník smoothie bowls. Zdravě myslet, zdravě jíst, hýbat se, plnit si své sny, meditovat, smát se a žít teď... to je můj Barevný život, tak ho pojďte žít se mnou. Více o mně se dozvíte zde >> Napsat mi můžete na eva@evinaholikova.cz nebo na facebooku >>
Komentáře